ورود

ثبت




تاریخچه آرم دامپزشکی

تحصیل در رشته دامپزشکی

رشته دامپزشکی جزو زیر شاخه گروه علوم تجربی می باشد و بعد از پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی این رشته پرطرفدارترین رشته علوم تجربی می باشد. رشته دامپزشکی به شناخت، درمان و پیشگیری بیماری های حیوانات می پردازد؛ البته لازم است این نکته را بیان کنیم که بر خلاف تصور بسیاری از افراد رشته دامپزشکی فقط به مباحث مربوط به بیماری های حیوانات نمی پردازد؛ بلکه این رشته به مباحث مربوط به بیماری های مشترک انسان و دام نیز پرداخته و راهکارهایی را برای کنترل و پیشگیری از این بیماری ها می‌دهد.

دامپزشکی چیست؟

دامپزشکان در واقع پزشک حیوانات بوده و به بررسی وضعیت سلامتی حیوانات می پردازند. جراحی، درمان آسیب های پوستی حیوانات، شناسایی بیماری های حیوانات و ارائه راه حل برای درمان و کنترل بیماری های آنها، داروشناسی و تجویز دارو برای بیماری های حیوانات نمونه ای از مهارت های دامپزشکان می باشد.

بسیاری از بیماری ها مانند بیماری مالاریا و تب زرد از حیوانات و جانوران به انسان ها منتقل می شود؛ دامپزشکان با ارائه راهکارهایی می‌توانند به درمان کنترل و پیشگیری از این بیماری ها کمک شایانی نمایند.

دامپزشکی رشته ای است که آناتومی و فیزیولوژی گونه‌های مختلف حیوانات در آن بررسی می‌شود؛ از این رو دامپزشکان می توانند در خصوص امکان پیوند اعضای بدن حیوانات به انسان مانند امکان پیوند استخوان، مفصل قرنیه چشم و غیره تحقیق نمایند و از حیوانات برای درمان بیماری های انسان‌ها استفاده درمانی نمایند.

تلقیح و باروری بسیاری از حیوانات توسط دامپزشکان امکان پذیر می باشد.

بیماری های دامی همواره یکی از معضلات جامعه می باشد که علاوه بر سلامت دام ها، سلامت جامعه انسانی را نیز به مخاطره می‌اندازد؛ دامپزشکان تنها گروهی هستند که می‌توانند به کنترل، پیشگیری و ریشه‌کنی بیماری های دامی کمک نمایند.

اصلاح نژاد دام ها، بررسی بهداشت دام ها، پرورش دام، ارائه راهکار برای بیماری های تولید مثل دام، ارائه راهکار برای بالا بردن بهداشت دام ها نمونه‌ای از فعالیت های دامپزشکان می باشد. ورم پستان گاو، التهاب رحم پستانداران، عوامل مولد کاهش آبستنی، عوامل سقط جنین در گاو، سخت زایی در شتر نمونه ای از بیماری ها و معضلاتی است که در بین دام ها دیده می شود؛ قطعاً بدون وجود دامپزشکان این مشکلات پا بر جا و بدون راه حل می مانند.

بهداشت دام ها یکی از مهم ترین حوزه‌هایی است که دامپزشکی در آن فعالیت می نماید. دامپزشکان با بررسی پارامترهای موثر بر سلامت گله، راه های تامین سلامت دام، تامین مواد غذایی و پروتئینی سالم برای انسان و آموزش نحوه ضدعفونی کردن دامداری ها در حوزه بهداشت دام فعالیت می نمایند.

به طور کلی دامپزشکی را می توان از مهم ترین رشته های موثر بر سلامت و پیشرفت جامعه دانست؛ زیرا بهداشت مواد غذایی، کنترل بیماری های دام ها و جلوگیری از انتقال بیماری ها از حیوانات به انسان همه در گروی پیشرفت رشته دامپزشکی می باشد.

چرا دامپزشکی؟

چرا دامپزشکی؟

در سر تیتر قبل در خصوص رشته دامپزشکی و چیستی آن مطالبی را بیان کردیم و تا حدودی اهمیت رشته دامپزشکی در جامعه را تبین نمودیم. با توجه به مطلب سرتیتر قبل، دامپزشکی رشته ای است که بدون وجود آن برقراری امنیت غذایی در جامعه غیر ممکن می شود؛ زیرا کنترل و بهداشت مواد غذایی از مهم ترین وظایف دامپزشکان می باشد. شاید بهتر است بدانید که صنعت دام بعد از صنعت نفت مهم ترین سرمایه ملی می باشد از این رو باید تمامی زمینه ها برای حفظ این صنعت مهیا باشد؛ دامپزشکان با توجه به مهارت ها و توانایی هایی که دارند اصلی ترین افراد برای حفظ این صنعت می باشند.

صنایع مهم و پولسازی چون صنایع لبنی، دامپروری، پرورش زنبور عسل و تولید عسل، پرورش میگو، پرورش آبزیان مختلف صنایع وابسته به دامپزشکی می باشند. زیرا رشته دامپزشکی باید با بررسی وضعیت سلامت دام ها، سلامت مواد تولید شده از آنان را تایید نماید. به عنوان مثال اگر سلامت دام ها به خوبی بررسی نشود، لبنیات تولید شده از دام های مریض می تواند باعث بروز بیماری در انسان ها شود. به عنوان مثال بیماری تب مالت از بیماری هایی می‌باشد که از طریق شیر و پنیر دام آلوده به انسان منتقل می شود.

اگر بهداشت و سلامت آبزیان به دقت مورد بررسی قرار نگیرد، شاهد شیوع بیماری های انگلی و آلودگی های مختلف خواهیم بود.

برای جلوگیری از شیوع بیماری های دام ها، ارتقای سلامت جامعه، حفظ محیط زیست و ایجاد تعادل در اکوسیستم، فراهم کردن رفاه دام، درمان و کنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام به رشته دامپزشکی در جامعه نیاز خواهیم داشت.

واکسینه کردن دام و حیوانات یکی از راه های کنترل و پیشگیری از ایجاد بیماری‌های مشترک بین انسان و دام می باشد؛ واکسینه کردن دام و حیوانات از مهم ترین وظایف دامپزشکان می باشد. در اثر حوادث غیرمترقبه مانند آتش سوزی در جنگل ها جان بسیاری از حیوانات به خطر می افتد و بسیاری از گونه های حیوانی در خطر انقراض قرار می گیرند، نجات این حیوانات و درمان بیمارهای زخمی با تجویز دارو، پانسمان و جراحی حیوانات از جمله مهم ترین وظایف دامپزشکان می باشد که باعث حفظ محیط زیست و کمک به اکوسیستم می شود. از این رو فعالان محیط زیست احترام بسیار زیادی را برای دامپزشکان قائل می باشند.

دامپزشکی رشته ای است که به رونق اقتصادی کشور کمک شایانی می نماید. کمک به حرفه‌ های دامپروری یکی از فعالیت های مهم دامپزشکان می باشد که باعث رونق اقتصادی کشور می شود. رسیدگی، معاینه، پیشگیری و درمان بیماری های حدود ۶۰ گونه حیوان بر عهده دامپزشکان یک جامعه می باشد. دام های بزرگ مانند شتر، گاو گوسفند، پرندگان، خزندگان و آبزیان نمونه‌ای از این حیوانات می‌باشند. بسیاری از این حیوانات مانند خزندگان فواید بسیار زیادی دارند، به عنوان مثال پرورش تمساح یکی از پولساز ترین مشاغل می باشد که به واسطه آن می‌توان ارز زیادی را وارد کشور کرد، بدون وجود دامپزشکان پیشرفت این صنایع امکان پذیر نمی باشد.

دامپزشکی حرفه ای است که باعث پیشرفت در رشته پزشکی نیز شده است. به عنوان مثال انجام عمل لاپاراسکوپی اولین بار توسط دامپزشکان بر روی حیوانات انجام شد و سپس پزشکان از این نحوه جراحی برای انسان ها الگو برداری نموده اند.

جالب است بدانید که بیش از ۹۰ درصد بیماری های انسان با حیوانات مشابه می باشد و در نتیجه نحوه درمان نیز می تواند مشابه باشد؛ از این رو پزشکان برای درمان بیماری های انسان از دامپزشکان الگو برداری می نمایند.

مزارع پرورش دام، طیور و آبزیان نیازمند نظارت مداوم می باشد. با نظارت مداوم بر مزرعه های پرورش دام و طیور از بسیاری از بیماری ها می توان جلوگیری کرد. از طرفی نظارت مداوم دامپزشکان بر این مزرعه ها باعث می‌شود تا دامپزشکان بتوانند تمهیدات لازم را در صورت بروز مشکل در مزرعه ها بیندیشند. به عنوان مثال ممکن است باروری دام و طیور با مشکل مواجه شود و یا از طرفی دام ها و طیور در معرض بیماری های مختلف قرار گیرند این نظارت مداوم توسط دامپزشکان از بروز مشکلات و معضلات مربوط به سلامت در جامعه جلوگیری می نماید.

یکی دیگر از وظایف دامپزشکان نظارت بر کشتارگاه ها می باشد. نحوه صحیح ذبح دام و طیور و رعایت مسائل بهداشتی در کشتارگاه ها از مهم ترین مسائلی است که باید بررسی شود زیرا در صورت سهل انگاری ممکن است؛ مشکلات بهداشتی شیوع پیدا کنند.

همکاری پزشکان و دامپزشکان در طول تاریخ پزشکی باعث پیشرفت های چشمگیر شده است. به عنوان مثال واکسن ب ث ژ که برای مصونیت از سل استفاده می شود؛ با همکاری پزشکان و دامپزشکان ساخته شد.

شاید برای شما عجیب باشد که بدانید ۷۵ درصد بیماری های نوپدید منشاء حیوانی دارند؛ برای کنترل، پیشگیری و درمان این بیماری ها به وجود دامپزشکان نیاز مبرم داریم. بیماری‌هایی چون سالک، تب مالت، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و آنفولانزای A تنها نمونه ای از بیماری هایی می باشند که منشاء حیوانی دارند؛ برای ساخت دارو و واکسن بیماری ها به همکاری دامپزشکان نیاز داریم.

پروفسور میرشمسی که به عنوان پدر علم واکسن ایران شناخته می شوند؛ یک دامپزشک متخصص و دلسوز بودند که با کمک دکتر شفیعی و دکتر تاجبخش توانستند واکسن فلج اطفال و سرخک را ساخته و بیماری های ذکر شده را ریشه کن نمایند.

جایگاه دامپزشکی

جایگاه دامپزشکی

رشته دامپزشکی به سبب اینکه رشته ای مرتبط با سلامت جامعه می باشد از جایگاه بالایی برخوردار بوده و هر چقدر آگاهی های علمی یک جامعه افزایش پیدا کند؛ افراد جامعه به اهمیت رشته دامپزشکی بیشتر پی برده و برای دامپزشکان آن جامعه جایگاه ویژه ای قائل می شوند.

مصداق  تامین امنیت غذایی جامعه، دامپزشکان همان جامعه می باشند، دامپزشکان را می‌توان فعال ترین و مهم ترین عنصر در تامین امنیت غذایی جامعه دانست. برای روشن تر شدن این مطلب مثالی را برای شما ذکر خواهیم کرد. تامین سلامت دام ها، کنترل وضعیت سلامت دام ها واکسیناسیون دام ها، بررسی وضعیت بهداشت در کشتارگاه ها، بررسی سلامت گوشت ها جزو مسئولیت هایی می باشند که دامپزشکان یک جامعه بر عهده می گیرند‌. فرض کنید که جامعه ای عاری از دامپزشک باشد، آن گاه به نقش و جایگاه مهم دامپزشکان پی خواهید برد. بدون وجود دامپزشکان هیچ یک از مسئولیت ها و وظایف ذکر شده به خوبی انجام نخواهد شد، و در نتیجه در کوتاه‌ترین زمان ممکن شاهد شیوع بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های انگلی در جامعه خواهیم بود.

دامپزشکان علاوه بر تامین امنیت غذایی جامعه و ارتقای سلامت جامعه در تمامی ارکان نقش بسیار مهمی در رونق اقتصادی جامعه ایفا می نمایند. به عنوان مثال دامپزشکان می‌توانند به رونق صنعت دامپروری کمک چشمگیری نمایند، رونق صنعت دامپروری به خودکفایی و استقلال یک کشور بسیار کمک خواهد کرد.

دامپزشکان به شاخه های مختلف علوم زیستی تسلط زیادی داشته و از این رو از نظر علمی نیز در جایگاه بسیار بالایی قرار دارند به طوری که در کشورهای پیشرفته دامپزشکان نسبت به پزشکان جایگاه بسیار بالاتری را به خود اختصاص داده‌اند. به عنوان مثال دامپزشکان باید بر فیزیولوژی و آناتومی موجودات مختلف اعم از پستانداران، پرندگان، خزندگان و انسان ها تسلط داشته باشند؛ این در حالی است که در سایر شاخه های علوم زیستی  و پزشکی فیزیولوژی و آناتومی به صورت محدود تری تدریس می شود.

یکی از دایره های اصلی fda رشته دامپزشکی می باشد. اف دی ای در شش دایره دیگر به صورت تخصصی ورود پیدا می کند که رشته دامپزشکی از اصلی ترین دایره های این سازمان می باشد. دامپزشکی در جمع برترین مشاغل اروپا و آمریکا وجود داشته و جزو ۳۰ شغل برتر دنیا به حساب می آید. طبق برخی از نظرسنجی های معتبر مانند نظر سنجی هریس پل شغل دامپزشکی جزو ده شغل برتر با جایگاه اجتماعی والا به حساب می آید. رشته بیوتکنولوژی که رشته قرن نامیده می شود و بسیاری از مشکلات و معضلات حل نشده به کمک رشته بیوتکنولوژی قابل حل می باشد؛ در کنار رشته دامپزشکی می تواند خدمات شایانی را به بشر ارائه دهد. در واقع دامپزشکان درکنار بیوتکنولوژیست ها می توانند به حفظ محیط زیست، ایجاد جامعه ای سالم فعال و مقاوم به بیماری های مشترک انسان و دام و تولید دام های بارور گوشتی، سالم و پرثمر کمک زیادی نمایند.

شغل دامپزشکی در اروپا جزو بهترین و پردرآمدترین مشاغل بوده و دامپزشکان از پرستیژ بالایی برخوردار می باشند.

کنترل صنایع غذایی می تواند تاثیری مثبت بر سلامت عمومی جامعه داشته باشد، به کمک دامپزشکان می توان دقیق تر و راحت تر به کنترل صنایع غذایی پرداخت.

با وجود تمامی نکات گفته شده در خصوص جایگاه دامپزشکی و نقش بی بدیل دامپزشکان در سلامت کلی جامعه، حفظ محیط زیست و برقراری تعادل در اکوسیستم متاسفانه جایگاه واقعی این شغل در ایران هنوز به خوبی تبین نشده و دامپزشکان در ایران در جایگاه واقعی خود قرار ندارند. امید است که با افزایش آگاهی در جامعه و تبین نقش پررنگ دامپزشکان جایگاه واقعی آنان در جامعه تبین شود.

دانشگاه های برتر این رشته بر اساس لیست کیو اس

دانشگاه های برتر این رشته بر اساس لیست کیو اس

بسیاری از علاقه مندان رشته دامپزشکی قصد دارند برای اخذ مدرک تخصصی و یا دکتری عمومی دامپزشکی به خارج از کشور مهاجرت کرده و در دانشگاه های تاپ جهان در رشته دامپزشکی تحصیل نمایند. شناخت دانشگاه های برتر این رشته برای علاقه مندان رشته دامپزشکی و افرادی که از نظر درسی در سطح بالایی می باشند حائز اهمیت می باشد. با توجه به اینکه رشته ی دامپزشکی در کشورهای اروپایی و آمریکایی نسبت به ایران جایگاه و درآمد بالاتری دارد؛ از این رو علاقه‌مندان به مهاجرت به خارج از کشور برای رشته دامپزشکی تقریباً بالا می باشد.

موسسات مختلفی اقدام به رتبه بندی دانشگاه های جهان می نمایند؛ ‏ موسسه کیو اس در بین موسسات معتبرترین رتبه بندی ها را ارائه می دهد؛ زیرا رتبه بندی کیو اس بر اساس مستندات معتبر می باشد.

دانشگاه دایویس کالیفرنیا، دانشگاه کرنل، کالج رویال لندن، دانشگاه کمبریج، دانشگاه اوترخت، دانشگاه پنسیلوانیا، دانشگاه گلف، دانشگاه ادینبورگ، دانشگاه لیورپول و دانشگاه تگزاس A&M، را می توان جزو بهترین دانشگاه های جهان در رشته دامپزشکی دانست.

دانشگاه سیدنی، دانشگاه ملبورن، دانشگاه اوهایو، دانشگاه میشیگان، دانشگاه آریزونا، دانشگاه کلمزون و موسسه تکنولوژی فناوری ماساچوست از دیگر دانشگاه های برتر در رشته دامپزشکی می باشند.

دانشگاه های نامبرده بروزترین اطلاعات و مقالات را در رشته دامپزشکی ارائه می دهند. کسانی که علاقه مند می باشند که در رشته دامپزشکی به صورت تحقیق محور فعالیت نمایند تحصیل در این دانشگاه ها می‌تواند تمامی ایده‌آل های آنان را برآورده سازد.

رشته های مرتبط با دامپزشکی

رشته های مرتبط با دامپزشکی

آشنایی با رشته های مرتبط با دامپزشکی می تواند دید شما را نسبت به رشته دامپزشکی روشن تر نماید. به طور کلی آشنایی با رشته های مرتبط با یک رشته ما را به شناخت بهتری از یک رشته می تواند برساند. از این رو برای آشنایی بیشتر شما مخاطبان گرامی با رشته دامپزشکی شما را با رشته های مرتبط با این رشته آشنا خواهیم کرد.

علوم آزمایشگاهی، فیزیولوژی، زیست شناسی، داروسازی، پزشکی، ارتوپدی، تغذیه و صنایع غذایی دامپروری، پرورش زنبور عسل، مهندسی کشاورزی، حشره شناسی، بهداشت عمومی، بیوشیمی و میکروبیولوژی، انگل‌شناسی، بیوتکنولوژی، مهندسی ژنتیک، سم شناسی، آناتومی، بافت شناسی، زیست شناسی سلولی و مولکولی جزو رشته های مرتبط با دامپزشکی می باشند.

اساس رشته دامپزشکی را زیست شناسی تشکیل می دهد. در واقع می توان فیزیولوژی، حشره شناسی، انگل شناسی، میکروبیولوژی و غیره را زیر شاخه های زیست شناسی در نظر گرفت که تمامی این مباحث در رشته دامپزشکی مطرح می باشد.

در رشته دامپزشکی فیزیولوژی تمامی حیوانات از قبیل دام ها، پستانداران، خزندگان، آبزیان و غیره مورد بررسی قرار می گیرد، از این رو رشته دامپزشکی را می‌توان رشته ای مرتبط با فیزیولوژی دانست. کاملا بدیهی است که دامپزشکان برای کنترل وضعیت سلامتی حیوانات باید با فیزیولوژی بدن آنها آشنایی داشته باشند در غیر این صورت نمی‌توان در خصوص طبابت حیوانات نظر داد؛ فیزیولوژی پربحث ترین درس در رشته دامپزشکی می باشد.

دامپزشکان می‌توانند به کمک آنالیز در آزمایشگاه ها به وجود یا عدم وجود عامل بیماری در گوشت حیوانات پی ببرند؛ دامپزشکانی که در آزمایشگاه ها فعالیت می نمایند وجود انواع میکروب ها و انگل ها را در نمونه های دامپزشکی مورد مطالعه قرار می دهند. تهیه سرم خون و تهیه محیط کشت غربالگری از دیگر فعالیت دامپزشکان در آزمایشگاه می باشد، از این رو رشته دامپزشکی رشته ای مرتبط با علوم آزمایشگاهی می باشد.

شاید تا به حال مشاهده کرده باشید که دامپزشکان همانند متخصصین ارتوپد شکستگی های استخوانی حیوانات را درمان می نمایند، انجام این فعالیت آشنایی با اسکلت و ستون فقرات حیوانات می باشد؛ از این رو رشته دامپزشکی رشته ای مرتبط با ارتوپدی می باشد.

غذاهای کنسرو شده، انواع گوشت ها، صنایع لبنی، صنعت تولید عسل و غیره طیف وسیعی از صنایع غذایی را تشکیل می دهند؛ کنترل سلامت صنایع غذایی ذکر شده به طور مستقیم و غیر مستقیم بر عهده دامپزشکان می باشد؛ به عنوان مثال دامپزشکان مرتبا وضعیت سلامت دام ها را بررسی می نمایند؛ سلامت دام نقش مهمی در سلامت محصولات تولید شده دارد؛ به عنوان مثال اگر دام ها دچار تب مالت باشند می توانند این بیماری را از طریق لبنیات خود به انسان منتقل نمایند. نظارت دامپزشکان در کشتارگاه ها و بررسی وضعیت سلامت گوشت ها باعث می شود تا گوشت سالم در بازار توزیع و عرضه شود از این رو رشته دامپزشکی را رشته ای مرتبط با مهندسی صنایع غذایی می دانند.

دامپزشکان در خصوص افزایش آگاهی افراد جامعه در مورد سلامت غذاها فعالیت زیادی انجام می دهند، بخش عمده و مهمی از تامین امنیت غذایی جامعه بر عهده دامپزشکان می باشد؛ دامپزشکان با فعالیت در مراکز مختلف از جمله کشتارگاه ها، آزمایشگاه ها، مراکز دامپزشکی و غیره تمام تلاش خود را به کار می گیرند که افراد تغذیه سالمی داشته باشند و از ابتلا به بیماری های مختلف مانند بیماری های مشترک انسان و دام در امان بمانند؛ از این رو دامپزشکی رشته ای مرتبط با علوم تغذیه می باشد.

دامپزشکان می‌توانند به توسعه صنعت شیلات و دامپروری کمک زیادی نمایند. بررسی وضعیت سلامت شیلات و دام ها، ارائه راهکار برای افزایش باروری در میان دام ها، انجام تلقیح مصنوعی دام ها، ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از بیماری های مختلف در دام ها و شیلات تنها نمونه ای از فعالیت دامپزشکان در این صنایع می‌باشد، از این رو رشته دامپزشکی رشته ای مرتبط با مهندسی کشاورزی و دامپروری می باشد.

دامپزشکان همانطور که گفته شد با طیف وسیعی از جانداران سر و کار دارند. آشنایی با حشرات، آشنایی با فیزیولوژی و آناتومی حشرات و آشنایی با نقش حشرات در ایجاد تعادل در اکوسیستم بخشی از مباحثی است که پزشکان بر روی آن مطالعه می نمایند، از این رو رشته حشره شناسی رشته‌ای مرتبط با دامپزشکی می باشد.

از آنجا که دامپزشکی رشته ای که در خصوص بررسی وضعیت سلامت دام ها، شیلات، صنایع غذایی و غیره بحث می کند می توان این رشته را رشته ای مرتبط با بهداشت دانست. زیرا فارغ التحصیلان رشته بهداشت عمومی فعالیت های مشترک با دامپزشکان دارند.

در بررسی وضعیت سلامت دام ها و مواد غذایی وجود یا عدم وجود میکروارگانیسم های بیماری زا مشخص می شود؛ از این رو دامپزشکان باید با انواع میکروارگانیسم های بیماری زا و غیر بیماری زا آشنایی داشته باشند؛ به همین سبب می‌توان رشته میکروبیولوژی را مرتبط با دامپزشکی دانست.

یکی از مواردی که باعث می شود سلامت انسان در خطر بیفتد؛ استفاده از گوشت های آلوده به انگل می باشد. دامپزشکان در طی معاینه دام ها وجود یا عدم وجود انگل را در دام ها مشخص می نمایند؛ از این رو دامپزشکی ارتباط تنگاتنگی با انگل شناسی دارد.

همانطور که قبلاً گفته شد رشته بیوتکنولوژی، رشته قرن می باشد و تقریبا با تمامی رشته ها مرتبط می باشد. تولید حیوانات تراریخته و بارور سازی دام ها و ساخت داروهای نو ترکیب مباحث پرطرفدار در بیوتکنولوژی می باشد که تمامی آنها با رشته دامپزشکی مرتبط می باشد.

اساس رشته بیوتکنولوژی، مهندسی ژنتیک می باشد از این رو می توان مهندسی ژنتیک را مرتبط با دامپزشکی دانست.

دامپزشکان باید با انواع بیماری های حیوانات آشنایی داشته باشند و در موقع لزوم برای رفع بیماری برای آنها دارو تجویز نمایند. برخی از دامپزشکان بعد از فارغ التحصیلی اقدام به تاسیس داروخانه برای دام ها و حیوانات می نمایند. از این رو داروسازی رشته ای مرتبط با دامپزشکی می باشد.

دامپزشکان فقط مباحث مربوط به بیماری های دام ها را مطالعه نمی‌کنند، بلکه دامپزشکان بر روی بیماری‌های مشترک انسان و دام نیز مطالعه کرده و در مواقع لزوم می‌توانند در صورت ابتلا شدن انسان به بیماری های مشترک راه حل ارائه دهند، از این رو دامپزشکی رشته ای مرتبط با پزشکی می باشد.

دامپزشکان در طول تحصیل خود با آناتومی بدن موجودات آشنا می شوند از این رو آناتومی نیز رشته ای مرتبط با دامپزشکی می باشد. 

علاوه بر رشته های ذکر شده رشته های دیگری نیز به صورت غیرمستقیم با دامپزشکی مرتبط می باشند، به طور کلی می‌توان گفت دامپزشکی رشته ای است که  با بسیاری از علوم حیاتی مرتبط بوده و می توان آن را مهم ترین رشته در تامین سلامت کلی جامعه دانست.

میانگین درآمد ماهیانه

میانگین درآمد ماهیانه

میانگین درآمد ماهیانه دامپزشکان با توجه به نوع فعالیت آنان می تواند متفاوت باشد؛ حوزه فعالیت دامپزشکان به یک مرکز محدود نشده و دامپزشکان می توانند در حوزه های مختلف فعالیت داشته باشند از این رو نمی‌توان مبلغ معینی را به عنوان میانگین درآمد ماهیانه دامپزشکان نظر گرفت. به عنوان مثال دامپزشکان می توانند در مطب، آزمایشگاه، داروخانه و مراکز دامپزشکی فعالیت نمایند. جغرافیای محل زندگی نیز تاثیر زیادی بر میانگین درآمد ماهیانه دامپزشکان دارد.

دامپزشکان برای بالا بردن میانگین درآمد ماهیانه باید با توجه به موقعیت جغرافیایی، بودجه و هزینه شغل مورد نظر خود را انتخاب نمایند؛ به عنوان مثال اگر دامپزشکان قصد دارند در شهرهای کوچک که صنعت کشاورزی در آنها رونق دارد؛ فعالیت نمایند نباید کلینیک درمان حیوانات خانگی راه اندازی نمایند چون این کار به هیچ وجه به صرفه نمی باشد. برعکس دامپزشکانی که در شهرهای بزرگ و مرفه نشین ساکن می باشند با احداث کلینیک حیوانات خانگی می توانند میانگین درآمد ماهیانه خود را افزایش دهند.

درآمد دامپزشکان در کشورهای مختلف می تواند متفاوت باشد. حوزه فعالیت دامپزشکان، میزان پیشرفت رشته دامپزشکی در یک کشور، جایگاه اجتماعی دامپزشکان، میزان اهمیت یک کشور به صنعت دامپروری، میزان اهمیت یک کشور به حفظ محیط زیست و ایجاد تعادل در اکوسیستم از جمله پارامترهایی می باشد که می تواند میزان درآمد دامپزشکی را در کشورهای مختلف تحت تاثیر قرار دهد.

دامپزشکان در کشور آمریکا سالانه بیش از ۹۰ هزار دلار درآمد دارند. درآمد دامپزشکان در کشور هلند ماهانه تقریباً ۵۸۰۰ دلار و در کشور سوئیس بیش از ۶ هزار دلار در آلمان تقریبا ۴ هزار و ۵۰۰ دلار  به صورت ماهیانه می باشد.

یکی دیگر از کارهایی که برای افزایش میانگین درآمد ماهیانه باید مد نظر قرار داد؛ نیازسنجی می باشد. در هنگام نیاز سنجی باید پارامترهای مختلف را مد نظر قرار داد. تعداد دامپزشکان یک منطقه، بررسی فعالیت های دامپزشکان یک منطقه و تراکم دامپزشکان یک منطقه از جمله پارامترهای مورد نظر در هنگام نیاز سنجی می باشد که باید مورد بررسی قرار گیرد. به عنوان مثال اگر در یک منطقه تعداد دامپزشکان همان منطقه زیاد باشد و تمامی آنها در حوزه بررسی سلامت دام و معاینه دام ها فعالیت داشته باشند؛ فعالیت دیگر دامپزشکان در همین حوزه باعث کاهش میانگین درآمد ماهیانه خواهد شد؛ در حالی که اگر یک دامپزشک داروخانه دامپزشکی تاسیس نماید می تواند به درآمد بالایی برسد.

مقطع کارشناسی دامپزشکی

مقطع کارشناسی دامپزشکی

رشته دامپزشکی در ایران در دو مقطع کاردانی و دکترای عمومی ارائه می شود. رشته کارشناسی علوم آزمایشگاهی دامپزشکی رشته ای مرتبط با دامپزشکی می باشد؛ از این رو این رشته را بررسی خواهیم کرد.

کارشناسی علوم آزمایشگاهی دامپزشکی دارای ۱۳۰ واحد درسی بوده که ۲۲ واحد عمومی، ۳۲ واحد آن دروس پایه، ۶۱ واحد دروس اختصاصی و ۱۶ واحد کارآموزی را شامل می شود. بیوشیمی پزشکی، اصول ایمنی و حفاظت در آزمایشگاه، آزمایشگاه بیوشیمی پزشکی، خون شناسی، میکروب شناسی عمومی، آزمایشگاه خون شناسی، آزمایشگاه میکروب شناسی عمومی، اصول فنی و نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی، انگل شناسی ۱ (کرم ها)، ایمونوهماتولوژی، آزمایشگاه انگل شناسی، خون شناسی ۲ آزمایشگاه انگل شناسی ۲ آزمایشگاه خون شناسی ۲ آسیب شناسی عمومی، ایمنی شناسی پزشکی، هورمون شناسی، آزمایشگاه ایمنی شناسی پزشکی، آزمایشگاه هورمون شناسی، ویروس شناسی پزشکی، قارچ شناسی پزشکی، آزمایشگاه ویروس شناسی پزشکی، آزمایشگاه قارچ شناسی پزشکی، انگل شناسی ۲( تک یاخته و حشره) اصول مدیریت و قوانین آزمایشگاه، آزمایشگاه ایمونوهماتولوژی، آزمایشگاه آسیب شناسی عمومی، روشهای کنترل کیفی در آزمایشگاه های بالینی، بیوشیمی پزشکی ۲ باکتری شناسی پزشکی، آزمایشگاه بیوشیمی پزشکی ۱ آزمایشگاه باکتری شناسی پزشکی، فارماکولوژی، آشنایی با بیماری های داخلی، سم شناسی، ژنتیک پزشکی و آزمایشگاه سم شناسی از واحد های اختصاصی کارشناسی علوم آزمایشگاهی دامپزشکی می باشد. واحد های اختصاصی کارشناسی علوم آزمایشگاهی دامپزشکی همپوشانی زیادی با کارشناسی علوم آزمایشگاهی دارد. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در آزمایشگاه های شبکه های دامپزشکی مشغول فعالیت شوند. فعالیت این دسته از کارشناسان زیر نظر دامپزشکان متخصص باید صورت بگیرد.

مقطع کارشناسی ارشد دامپزشکی

مقطع کارشناسی ارشد دامپزشکی

مقطع کارشناسی ارشد دامپزشکی در گرایش هایی چون انگل شناسی، فیزیولوژی دامپزشکی، قارچ شناسی دامپزشکی، بافت شناسی دامپزشکی، باکتری شناسی دامپزشکی، ایمنی شناسی دامپزشکی، بهداشت و کنترل کیفی مواد غذایی، بیوشیمی بالینی و سم شناسی ارائه می شود.

فوق لیسانس دامپزشکی در گرایش باکتری شناسی دامپزشکی به بحث هایی در خصوص روش های نگهداری حیوانات آزمایشگاهی، باکتری شناسی عمومی، ژنتیک عمومی، آمار حیاتی، بیولوژی سلولی و مولکولی، ایمنی شناسی پایه، بیماری های مشترک انسان و دام، قارچ شناسی و ویروس شناسی دامپزشکی، باکتری شناسی اختصاصی دام، باکتری شناسی تشخیص مولکولی و روش تحقیق می پردازد.

بافت شناسی دامپزشکی که از گرایش های فوق لیسانس دامپزشکی می باشد؛ دارای دروسی شامل بافت شناسی عمومی، روش تحقیق، بافت شناسی، کشت سلول، تکنیک تهیه مقاطع بافتی و میان بافتی، هیستوشیمی، بافت شناسی دستگاه گوارش و تنفس، بافت شناسی پرندگان، بافت شناسی دستگاه های لنفاوی پوست و غدد آندوکرین، روش های پیشرفته آماری، اصول کار با میکروسکوپ الکترونی، جنین شناسی، سمینار، بافت شناسی آبزیان، بافت شناسی دستگاه تناسلی و ادراری می باشد.

بیولوژی سلولی و مولکولی، بیماری های مشترک بین انسان و دام، اصول کار با میکروسکوپ الکترونی، آسیب شناسی، ویروس شناسی دامپزشکی، باکتری شناسی عمومی ۱ (ساختمان و فیزیولوژی میکروارگانیسم ها و ارتباط میکروب ها با میزبان) باکتری شناسی عمومی ۲ ( ژنتیک میکروارگانیسم ها و آنتی بیوتیک ها و سایر عوامل ضد میکروبی) باکتری شناسی اختصاصی دام، باکتری شناسی تشخیص مولکولی، قارچ شناسی، ایمنی شناسی پایه، روش تحقیق، کارآموزی، سمینار و پایان نامه از جمله دروس فوق لیسانس دامپزشکی در گرایش باکتری شناسی دامپزشکی می باشد.

دکتری دامپزشکی

دکتری دامپزشکی

دکتری دامپزشکی به صورت تخصصی و دکتری عمومی پیوسته در دانشگاه های سراسر کشور ارائه می شود.

جراحی دامپزشکی، مامایی و بیماری های تولید مثل دام، بیماری های داخلی دام های کوچک، رادیولوژی دامپزشکی، بیماری های داخلی دام های بزرگ، پاتولوژی دامپزشکی، کلینیکال پاتولوژی دامپزشکی، بهداشت و بیماری های پرندگان، بیوشیمی، بهداشت مواد غذایی، بهداشت خوراک دام، اپیدمیولوژی، بهداشت و بیماری های آبزیان، انگل شناسی، باکتری شناسی، ویروس شناسی، بافت شناسی، ایمنی شناسی، فناوری تولید مثل در دامپزشکی، سم شناسی، فارماکولوژی، فیزیولوژی، آناتومی و جنین شناسی مقایسه ای، بافت شناسی مقایسه ای، بیهوشی و مراقبت های ویژه دامپزشکی از جمله گرایش های دکتری تخصصی دامپزشکی می باشد.

افرادی که در کنکور سراسری علوم تجربی شرکت می نمایند می‌توانند در صورت کسب رتبه لازم در دوره دکتری دامپزشکی به صورت عمومی ارائه می شود شرکت نمایند. دکتری دامپزشکی ۶ تا ۷ سال ارائه شده و درس هایی چون جانورشناسی، بیوشیمی، فیزیک پزشکی، ماهی شناسی عمومی، کالبدشناسی پایه، زبان تخصصی، آمار حیاتی، بافت شناسی، کالبد شناسی مقایسه ای، فیزیولوژی، تکثیر و پرورش ماهی، بهداشت و پرورش دام، فارماکولوژی، آسیب شناسی عمومی، سم شناسی، ایمنی و سرم شناسی، باکتری شناسی عمومی، اصول تغذیه دام، باکتری شناسی اختصاصی، انگل شناسی، ویروس شناسی و بیماری ها، قارچ شناسی و بیماری ها، بهداشت و پرورش طیور، صنایع مواد غذایی، صنایع شیر، تغذیه اختصاصی دام، کنترل کیفی مواد غذایی، اصلاح نژاد دام، تغذیه اختصاصی طیور، اصول معاینه دام، کلینیکال پاتولوژی، اصول جراحی، اصول کالبد گشایی، بهداشت و بازرسی گوشت، بیماری های طیور، بیماری های مشترک انسان و دام، پرورش و بیماری های زنبور عسل، اصول همه گیر شناسی، بیماری های درونی دام های بزرگ، بیماری های درونی دام های کوچک، رادیولوژی دام، بیماری های اندام حرکتی، جراحی عمومی دام های بزرگ، مامایی دام، بیماری های ماهی، بیماری های متابولیک دام، عملیات درمانگاهی دام بزرگ، عملیات درمانگاهی دام کوچک، تلقیح مصنوعی دام، بیماری های تولید مثل دام، مسمومیت دام، عملیات درمانگاه مامایی و عملیات در بخش جراحی دام از جمله دروسی است که دانشجویان دوره دکتری دامپزشکی پشت سر می گذارند.

دانشجویان بعد از فارغ التحصیل شدن از دوره دکتری دامپزشکی می توانند در یکی از گرایش های دوره دکتری تخصصی دامپزشکی با توجه به علایق خود شرکت نمایند.

جراحی دامپزشکی یکی از گرایش های پرطرفدار دوره تخصص می باشد که دانشجویان این دوره واحدهای درسی چون تشریح کاربردی، کلینیکال پاتولوژی، جراحی بافت های نرم ۱ و ۲، جراحی استخوان ها و مفاصل ۱ و ۲، پاتولوژی، جراحی، بیهوشی عمومی در حیوانات، بحث مقالات جراحی، جراحی تجربی، رادیولوژی تشخیصی کلینیکال،  فارماکولوژی، بیماری های تولید مثل دام، فیزیوتراپی، آمار حیاتی پیشرفته و بیماری های درونی دام ها را پشت سر می گذارند.

گرایش ها و زیر مجموعه های دامپزشکی

گرایش ها و زیر مجموعه های دامپزشکی

گرایش های رشته دامپزشکی در سرتیتر های مقاطع ارشد و دکتری دامپزشکی توضیح داده شد. به همین سبب در این سرتیتر در خصوص دیگر رشته های مرتبط با دامپزشکی و دیگر مقاطع توضیح داده می شود.

رشته علوم دامی یکی از گرایش های مهندسی کشاورزی می باشد که بسیار با رشته دامپزشکی مرتبط می باشد.

اصول ژنتیک دام و طیور، جانور شناسی، گیاه شناسی، اکولوژی مرتع و نباتات علوفه ایف کارگاه اکولوژی مرتع و نباتات علوفه ایف اصلاح دام، اقتصاد کشاورزی، آشنایی با دامپروری ایران، عوامل محیطی و تنش، بهداشت دام و طیور، آزمایشگاه بهداشت دام و طیور، تشریح و فیزیولوژی دام، آزمایشگاه تشریح و فیزیولوژی دام، زراعت عمومی، اصول تغذیه دام، عملیات کشاورزی، هوا و اقلیم شناسی، خوراک و خوراک دادن، پرورش آبزیان، آزمایشگاه پرورش آبزیان، پرورش طیور، آزمایشگاه پرورش طیور، پرورش بز و آزمایشگاه پرورش بز، مدیریت و حسابداری، جیره نویسی دام، فیزیولوژی تولید مثل، پرورش گاو شیری، پرورش گوسفند، فرآوری تولیدات دام و طیور، پرورش زنبور عسل، رفتارشناسی حیوانات اهلی، اصلاح دام کاربردی، پرورش دام های گوشتی و پروار بندی، پرورش گوساله و تلیسه از واحدهای درسی رشته علوم دامی می باشد. دانشجویان این رشته واحدهای درسی مشترکی با رشته دامپزشکی داشته و از این رو این رشته رشته ای مرتبط با دامپزشکی می باشد.

قارچ شناسی دامپزشکی از گرایش های دامپزشکی در مقطع ارشد و دکتری تخصصی می باشد؛ روش تحقیق پیشرفته، قارچ شناسی پیشرفته، ایمونولوژی، بیماری های قارچی، اپیدمیولوژی بیماری های قارچی، هیستوپاتولوژی بیماری های قارچی، فیزیولوژی قارچ ها، متابولیت های قارچی و مایکوتوکسین ها، ایمنی شناسی پیشرفته، داروهای ضد قارچی و مکانیسم اثر آن ها، پروژه تحقیقاتی در چهار مرحله از واحدهای درسی فوق لیسانس دامپزشکی در گرایش قارچ شناسی می باشد.

دامپزشکی در خارج از کشور دارای گرایش‌های متنوع تری می باشد. دامپزشکی حیوانات باغ وحش، بیماری های مشترک انسان و دام، دندان‌پزشکی و چشم‌پزشکی دام از گرایش های دامپزشکی در خارج از کشور به شمار می‌رود.

زبان تحصیل در کشور های مختلف

زبان تحصیل در کشور های مختلف

اولین دغدغه دانشجویان برای اخذ بورسیه تحصیلی گرفتن مدرک زبان معتبر می باشد. قبل از شروع آمادگی برای اخذ مدرک زبان دانشجو باید با مقاصد تحصیلی رشته مورد نظر در سراسر جهان آشنایی داشته باشد و زبان تحصیل کشورها را یک به یک بررسی نماید. آشنایی با زبان تحصیل کشورها این امکان را به ما می‌دهد که با شرایط بورسیه تحصیلی در کشور ها آشنا شویم. ممکن است کشوری را برای تحصیل مد نظر داشته باشیم که زبان تحصیل آن کشور در یک مقطع تحصیلی خاص زبانی باشد که ما باید وقت زیادی را برای تسلط به همان زبان صرف نماییم؛ در صورتی که شاید بتوان با صرف وقت کمتر برای کشوری بهتر از نظر امکانات آموزشی پذیرش گرفت.

زبان تحصیل کشورهای مختلف با پارامترهای مختلفی تعیین می شود. میزان استقبال دانشجویان کشورهای مختلف از یک کشور، میزان جذب دانشجویان بین المللی توسط یک دانشگاه، مقاله های علمی منتشر شده در ژورنال های مختلف از یک دانشگاه، ملیت و زبان اعضای هیئت علمی یک دانشگاه، رتبه علمی یک دانشگاه، میزان تعامل یک دانشگاه با دانشگاه های بین المللی از جمله پارامترهای تعیین کننده زبان تحصیل در کشورهای مختلف می باشد.

نروژ از کشورهای اروپایی می باشد، که سالانه دانشجویان زیادی برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور تقاضا می دهند. زبان تحصیل در این کشور در مقطع کارشناسی زبان نروژی و انگلیسی بوده و در مقاطع ارشد و دکتری اکثرا انگلیسی می باشد. برای دریافت پذیرش از دانشگاه های این کشور برای مقطع کارشناسی باید بتوانید مدرک زبان سطح ۳ نروژی و یا آیلتس ۶ انگلیسی را ارائه دهید. برای مقطع ارشد باید مدرک آیلتس ۶ و نیم به بالا و برای مقطع دکتری مدرک آیلتس ۷ به بالا را باید بتوانید ارائه دهید. اگر قصد دارید برای مقطع تحصیلی کارشناسی کشور نروژ اقدام نمایید اما مدرک زبان برای ارائه ندارید می توانید زبان تحصیل را نروژی انتخاب کرده و دوره یکساله زبان  نروژی را به صورت فشرده قبل از شروع تحصیل پشت سر بگذارید.

کشور آلبانی از کشورهای اروپایی مسلمان نشین می باشد که افراد مذهبی می توانند برای تحصیل در این کشور کوچک اروپایی اقدام نمایند. زبان تحصیل در آلبانی انگلیسی و آلبانیایی بوده و با داشتن یکی از این دو مدرک زبان می توانید برای تحصیل اقدام نمایید.

زبان تحصیل در کشور بلغارستان بلغاری، انگلیسی، فرانسوی و آلمانی بوده و با داشتن یکی از این چهار مدرک زبان می توانید برای دانشگاه های بلغارستان نیز اقدام نمایید. کشور بلغارستان از کشورهای کم استقبال برای دانشجویان بین المللی بوده اما با این حساب از آموزش های با کیفیتی برخوردار می باشد.

کشور گرجستان از کشورهایی می باشد که بسیاری از مردم آسیا برای تحصیل در آن اقدام می نمایند. زبان تحصیل در کشور گرجستان اکثرا گرجی بوده و برخی از رشته ها به صورت محدود به زبان انگلیسی ارائه می شوند. کشور لهستان نیز از کشورهای اروپایی مطرح می باشد که زبان تحصیل در آن لهستانی و انگلیسی می باشد.

به این موضوع توجه داشته باشید که اگر قصد شما برای ادامه تحصیل در خارج از کشور جدی می‌باشد؛ به صورت دقیق و گسترده در خصوص شرایط تحصیل در کشورها تحقیق نمایید. صرف اینکه زبان تحصیل در یک کشور انگلیسی می باشد برای تحصیل در آن کشور اقدام نکنید؛ زیرا شرایط تحصیل در دانشگاه های یک کشور نیز می تواند با یکدیگر متفاوت باشد. برای آشنایی با شرایط تحصیل در یک کشور باید یک دانشگاه را انتخاب کرده و شرایط همان دانشگاه را به دقت مورد بررسی قرار دهید.

امکان بورسیه شدن

امکان بورسیه شدن

به دلیل شرایط کاری ایده آل برای دامپزشکی در خارج از کشور وجود امکانات آموزشی و تحقیقاتی گسترده در دانشگاه های برتر دنیا برای رشته دامپزشکی بسیاری از فارغ التحصیلان و دانشجویان رشته دامپزشکی در خصوص امکان بورسیه شدن برای این رشته تحقیق می نمایند.

جالب است بدانید که نه تنها دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی می توانند برای رشته دامپزشکی بورسیه تحصیلی دریافت نمایند؛ بلکه دانشجویان و فارغ التحصیلان شاخه های علوم زیستی می‌توانند برای کسب بورسیه دامپزشکی در خارج از کشور تلاش نمایند. به عنوان مثال دانشجویان فارغ التحصیل فوق لیسانس رشته‌هایی چون میکروبیولوژی، بیوتکنولوژی، علوم سلولی و مولکولی، ایمنی شناسی، ویروس شناسی، انگل شناسی، قارچ شناسی می‌توانند برای کسب بورسیه تحصیلی دوره دکتری دامپزشکی در کشور فنلاند اقدام نمایند. البته توجه داشته باشید که داشتن معدل بالا و تحقیقات علمی شرط لازم برای اخذ بورسیه تحصیلی می باشد.

در خصوص امکان بورسیه شدن برای رشته دامپزشکی شرایط دانشگاه ها و کشورهای مختلف را مطالعه نمایید. می توانید لیستی از دانشگاه های مطرح جهان در رشته دامپزشکی را تهیه کرده و به وب سایت دانشگاه مراجعه کرده و شرایط بورسیه شدن را مطالعه نمایید. به عنوان مثال کشور روسیه یکی از بهترین کشور ها برای رشته دامپزشکی می باشد؛ دانشگاه های فدرال، تومسک، ولادی وستوک از بهترین دانشگاه های روسیه در رشته دامپزشکی می‌باشند که با مراجعه به وب سایت آنها می‌توانید شرایط بورسیه شدن را مطالعه نمایید. بورسیه های تحصیلی دامپزشکی در روسیه به گونه ای می باشد که تمامی هزینه های خوابگاه، شهریه های دانشگاه و بخش از هزینه های زندگی را پوشش می دهد. بورسیه تحصیلی برای مقطع دکتری دامپزشکی در کشور روسیه راحت تر از اخذ بورسیه تحصیلی برای مقطع لیسانس دامپزشکی و فوق لیسانس  دامپزشکی روسیه می باشد. اگر می خواهید برای مقطع لیسانس دامپزشکی در کشور روسیه بورسیه تحصیلی اخذ نمایید باید چند ترم در دانشگاه های روسیه تحصیل کرده و در صورت کسب معدل بالا بورسیه به شما تعلق می گیرد.

کشور اتریش نیز از جمله کشورهایی می باشد که برای دوره های فوق لیسانس و دکتری به دانشجویان واجد شرایط به صورت محدود کمک هزینه تحصیلی اعطا می نماید. کشور استرالیا به عنوان بهشت دامپزشکان معروف می باشد که برای دوره دکتری بورسیه تحصیلی اعطا می نماید. یکی از شرایط اخذ بورسیه تحصیلی دامپزشکی استرالیا این است که یک پروپوزال آماده از قبل داشته باشید و در طول دوره ارشد بر روی این پروپوزال تحقیق کرده باشید. بالا بودن معدل دوره لیسانس و داشتن مقاله معتبر از دیگر شرایط اخذ بورسیه می باشد.

علاوه بر بورسیه های خارجی می توانید از بورسیه های داخلی نیز استفاده نمایید. بعد از شرکت در کنکور تخصصی دامپزشکی و شرکت در مصاحبه علمی و تخصصی می توانید از بورسیه‌های داخلی استفاده نمایید بورس‌های داخل به این صورت می باشد که شرایط افراد داوطلب را بررسی کرده و در صورت کامل بودن مدارک و داشتن شرایط با توجه به کشور محل تحصیل و مصوبات شورای مرکزی بورس وثیقه ای گرو گذاشته و برای تحصیل به خارج از کشور اعزام می شوید. ایران تمام هزینه‌های مربوط به زندگی در خارج از کشور را برای شما پوشش می دهد. بعد از پایان یافتن تحصیلات موظفید به ایران بازگشته و در ایران مشغول خدمت شوید.

واحد های درسی مشترک

واحد های درسی مشترک

آشنایی با واحد های درسی مشترک به علاقه مندان کمک می کند تا بتوانند با رشته های مرتبط با رشته مورد نظر خود آشنایی پیدا کنند. آشنایی با رشته های مرتبط با یک رشته علاوه بر این که باعث میشود دید روشن تری نسبت به یک رشته داشته باشیم به ما کمک می‌کند تا در صورت عدم قبولی در یک رشته به رشته های مرتبط ورود پیدا کنیم. به عنوان مثال برای ورود به دکتری پیوسته دامپزشکی باید بتوان رتبه بالایی در کنکور به دست آورد؛ حال افرادی که علاقه مند به رشته دامپزشکی می باشند اگر نتوانند به رتبه بالایی در کنکور برسند؛ می توانند در رشته های مرتبط با دامپزشکی تحصیل نمایند. تحصیل در رشته های مرتبط شرایط کاری مرتبط  نیز خواهد داشت.

از طرف آشنایی با واحد های درسی مشترک راه را برای شناخت رشته های بیشتر نیز باز می کند. به همین دلیل ما در این مبحث واحد های درسی مشترک را بیان خواهیم کرد.

اصول تغذیه دام یکی از واحد های درسی مشترک بین رشته علوم دامی و دکتری دامپزشکی می باشد.

فیزیولوژی تولید مثل بین رشته علوم دامی و دکتری دامپزشکی مشترک می باشد.

فارماکولوژی واحد درسی مشترک بین پزشکی، داروسازی، دامپزشکی و بسیاری از رشته های پیراپزشکی می باشد.

آسیب شناسی عمومی بین رشته فیزیوتراپی و دامپزشکی مشترک می باشد. ایمنی و سرم شناسی واحد درسی مشترک بین ایمونولوژی پزشکی بیوتکنولوژی و دامپزشکی می باشد.

باکتری شناسی عمومی واحد درسی مشترک بین رشته های میکروبیولوژی، بیوتکنولوژی، باکتری شناسی پزشکی، زیست شناسی و دامپزشکی می باشد.

قارچ شناسی و بیماری‌ها واحد درسی مشترک بین پزشکی تخصص بیماری های عفونی، دامپزشکی و قارچ شناسی پزشکی می باشد.

بهداشت و پرورش طیور واحد درسی مشترک بین علوم دامی و دامپزشکی می باشد.

صنایع مواد غذایی واحد درسی مشترک بین مهندسی صنایع غذایی و دامپزشکی می باشد.

بهداشت و بازرسی گوشت واحد درسی مشترک بین بهداشت و بازرسی گوشت، دامپزشکی و بهداشت عمومی می باشد.

اصلاح نژاد دام واحد درسی مشترک بین علوم دامی دامپروری و دامپزشکی می باشد.

تلقیح مصنوعی دام واحد درسی مشترک بین دامپروری و دامپزشکی می باشد.

فیزیوتراپی واحد درسی مشترک بین فیزیوتراپی تربیت بدنی پرستاری مامایی پزشکی داروسازی و دامپزشکی می باشد.

 فیزیولوژی دام واحد درسی مشترک بین بیوتکنولوژی کشاورزی دامپروری و دامپزشکی می باشد.

بیماری های طیور و تغذیه اختصاصی توی این واحد درسی مشترک بین علوم و مهندسی شیلات و دامپزشکی می باشد.

کنترل کیفی مواد غذایی واحد درسی مشترک بین مهندسی صنایع غذایی و دامپزشکی می باشد.

واحد های درسی چون باکتری شناسی، انگل شناسی و قارچ شناسی واحد های درسی مشترک بین علوم آزمایشگاهی و دامپزشکی می باشد.

آزمون های مرتبط با رشته دامپزشکی

آزمون های مرتبط با رشته دامپزشکی

رشته دامپزشکی در مقطع کاردانی ارائه شده و افراد علاقه‌مند می‌توانند با شرکت در کنکور سراسری علوم تجربی در مقطع کاردانی دامپزشکی تحصیل نمایند. مقطع کاردانی دامپزشکی نیاز به رتبه بالایی نداشته و به راحتی می توان در این مقطع قبول شد.

بعد از گذراندن مقطع کاردانی افراد می‌توانند در کارشناسی ناپیوسته رشته هایی چون تولیدات دامی، کارشناسی علوم آزمایشگاهی دامپزشکی و رشته های مرتبط دیگر شرکت نمایند.

بعد از اخذ مدرک کارشناسی و گذراندن دوره های کارآموزی افراد در صورت تمایل به ادامه تحصیل می توانند در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته های مرتبط با دامپزشکی شرکت نمایند. قارچ شناسی دامپزشکی، باکتری شناسی دامپزشکی و بافت شناسی دامپزشکی نمونه ای از این گرایش ها می باشند.

افرادی که در کنکور سراسری علوم تجربی شرکت می نمایند در صورتی که بتوانند رتبه بالایی کسب نمایند؛ می‌توانند دکتری عمومی دامپزشکی را انتخاب نمایند. بعد از گذراندن دوره دکتری عمومی دامپزشکی و گذراندن دوره های کارآموزی دامپزشکان می‌توانند با توجه به علاقه خود در مراکز دامپزشکی کشور فعالیت کرده و یا با توجه به نیاز منطقه خود مطب، کلینیک و داروخانه تاسیس نمایند.

دانشجویان فارغ التحصیل دکتری عمومی دامپزشکی می توانند در دوره دکتری تخصصی دامپزشکی در گرایش های مختلف شرکت نمایند. آزمون دوره دکتری تخصصی دامپزشکی برخی از گرایش ها مانند جراحی دامپزشکی یا مامایی و بیماری های تولید مثل دام و یا رادیولوژی دامپزشکی به عنوان آزمون دستیاری محسوب می شوند.

درصورتی که داوطلبان بتوانند رتبه و حد نصاب نمره لازم را برای تخصصی دامپزشکی به دست آورند؛ باید در مصاحبه علمی دکتری تخصصی دامپزشکی شرکت نمایند. سطح علمی دانشجویان، تسلط دانشجویان به منابع علمی انگلیسی زبان، تعداد مقاله های منتشر شده توسط فارغ التحصیلان و سابقه کاری فارغ التحصیلان تاثیر زیادی در موفقیت داوطلبان در مصاحبه علمی دکتری تخصصی دارد.

کشورهای مختلف با توجه به شرایط خود برای ورود به رشته دامپزشکی شرایطی را در نظر می‌گیرند. برخی از کشورها بدون آزمون دانشجو پذیرفته و برخی از کشورها نیز با توجه به رزومه علمی داوطلبان دانشجو می پذیرند. به عنوان مثال برای ورود به رشته دامپزشکی دانشگاه وین اتریش باید در آزمون ورودی این دانشگاه شرکت کرده و نمره لازم را به دست آورید. علاوه بر قبولی در آزمون باید دارای مدرک زبان آلمانی نیز باشید.

برخی از دانشگاه های کانادا نیز برای ورود به رشته دامپزشکی آزمون ورودی برگزار کرده و در کنار آزمون ورودی رزومه ی دانشجو نیز مورد بررسی قرار می گیرد. با مراجعه به وب سایت دانشگاه ها می توان با آزمون ورودی و شرایط پذیرش آشنا شد.

مجوز کار با مدرک پس از اتمام تحصیل

مجوز کار با مدرک پس از اتمام تحصیل

فارغ التحصیلان دوره دکتری عمومی دامپزشکی می‌توانند به صورت های مختلف مشغول کار شوند. دغدغه شغل اولین و مهم ترین دغدغه بعد از دوران فارغ التحصیلی می باشد. خوشبختانه فارغ التحصیلان دامپزشکی نسبت به بسیاری از رشته ها در کشور وضعیت کاری بهتری دارند. فارغ التحصیلان دامپزشکی می توانند در سازمان دامپزشکی کشور و ادارات مربوط به دامپزشکی استخدام شده و مشغول به کار دولتی شوند؛ از آنجا که کارمندان حقوق محدودی دریافت می نمایند برخی از دامپزشکان اشتغال به کار آزاد را به کار دولتی ترجیح می دهند؛ از طرفی در دهه اخیر وضعیت استخدام در ادارات دولتی در ایران مناسب نبوده و از این رو بستر برای شغل آزاد بهتر فراهم می باشد. فارغ التحصیلان دکتری دامپزشکی می‌توانند با دریافت شماره نظام دامپزشکی و دریافت پروانه اشتغال از سازمان دامپزشکی مشغول به فعالیت شوند. دامپزشکان می توانند در صورت داشتن سرمایه لازم پروانه تاسیس بیمارستان دامپزشکی را دریافت نمایند. این دامپزشکان باید حداقل ۳ نفر دامپزشک دیگر را برای اداره بیمارستان به سازمان دامپزشکی معرفی نمایند.

اخذ پروانه تاسیس درمانگاه عمومی یا درمانگاه اختصاصی دامپزشکی، اخذ پروانه تاسیس آزمایشگاه تشخیص دامپزشکی از مجوزهای کار با مدرک پس از گذراندن  دوره دکتری عمومی دامپزشکی می باشد.

دامپزشکان علاوه بر موارد ذکر شده می توانند برای تاسیس داروخانه و یا پلی کلینیک نیز اقدام نمایند. پلی کلینیک به درمانگاه عمومی اطلاق می شود که دارای چند بخش اختصاصی نیز باشد.

فارغ التحصیلان مقاطع کارشناسی، کاردانی و فوق لیسانس دامپزشکی می توانند در این مکان ها زیر نظر دامپزشکان فعالیت داشته باشند. برخی از فارغ التحصیلان فوق لیسانس دامپزشکی در صورت داشتن طرح های ابتکاری می توانند اقدام به تاسیس شرکت دانش بنیان نمایند. به عنوان مثال فارغ التحصیلان می توانند شرکت های تولید خوراک ارگانیک دام و طیور، آبزیان و غیره را تاسیس نمایند.

دامپزشکی در ده کشور برتر دنیا

دامپزشکی در ده کشور برتر دنیا

در لیست زیر رشته دامپزشکی در دانشگاه های کشور های پیشرو در سراسر جهان از جمله ترکیه، آمریکای شمالی ، اتریش، اسکاتلند و انگلستان مورد بررسی قرار می گیرد. سالانه دانش آموزان و دانشجویان برای جستجوی بهترین دانشگاه های دامپزشکی جهان به اینترنت مراجعه می کنند و ما در اینجا سعی داشته ایم که اطلاعات جامع و بروزی را در اختیار کاربران قرار دهیم و امیدواریم این لیست به شما در جستجوی دانشگاهی در رشته دامپزشکی کمک کند.

بورس های تحصیلی این کشورها با تحقیق دقیق در اختیار شما قرار داده شده است تا به شما در انتخاب بهترین وضعیت ممکن کمک کند. ما همچنین شهریه این دانشکده های مربوطه و حتی میزان قبولی آنها را با دقت درج کرده ایم تا شما با بهترین موسسه ای که می تواند شما را بپذیرد، آشنا شوید.

تحصیل در رشته دامپزشکی در آمریکا

دانشگاه کرنل یک دانشگاه خصوصی است که در سال 1865 تاسیس شده است. PU در نیویورک واقع شده و عضو انجمن قانونی Ivy League می باشد.

دانشکده دامپزشکی دانشگاه کرنل در بین دانشگاه های دامپزشکی، داروهای دام، تحقیقات زیست پزشکی و بهداشت عمومی پیشرو می باشد. آنها آموزش های سطح اول را در برنامه های DVM، دکتری، کارشناسی ارشد و دوره های ترکیبی و همچنین طیف گسترده ای از فرصت های تحصیلی تکمیلی و مداوم ارائه می دهند.

این دانشگاه در حال حاضر مقام دوم را در بین بهترین کالج های دامپزشکی جهان دارد. گذشته از علوم دامپزشکی، این دانشگاه در سایر رشته ها نیز عالی است.

میزان پذیرش: 15%

شهریه: ساکنان نیویورک: 37.136 دلار؛ ساکنان غیر نیویورک: 54،744 دلار

بورس های تحصیلی دولت ایالات متحده برای دانشجویان بین المللی

برنامه Fulbright بورس های تحصیلی کامل در ایالات متحده برای دانشجویان بین المللی است که می خواهند مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا بگیرند. این کمک هزینه شامل شهریه، کتاب های درسی، بلیط هواپیما ، کمک هزینه زندگی و بیمه درمانی می باشد.

به طور کلی متوسط هزینه ی زندگی در کشور آمریکا برای یک فرد مجرد ماهانه حدود 2700 دلار خواهد بود. البته سبک زندگی فرد نیز در میزان هزینه های زندگی کاملا تعیین کننده خواهد بود.

تحصیل در ر شته دامپزشکی در انگلیس

کالج دامپزشکی رویال در سال 1791 در لندن به عنوان یک دانشگاه فدرال تأسیس شد. این مدرسه اساساً در علوم دامپزشکی تخصص دارد و در حال حاضر یکی از بهترین کالج های دامپزشکی در جهان است.

علاوه بر این، دانشگاه کمبریج که در سال 1209 در لندن تأسیس شد، در حال حاضر چهارمین دانشگاه قدیمی باقی مانده در جهان است. گروه دامپزشکی کمبریج در صدر علم و آموزش دامپزشکی قرار دارد و مرکز تعالی تدریس و تحقیق است.

این دانشگاه به دلیل تعالی دانشگاهی که دارای مقام چهارم در بین بهترین کالج های دامپزشکی در جهان است ، مشهور می باشد.

میزان پذیرش: خیلی کم

شهریه: دانشجویان داخلی / اتحادیه اروپا – 9،250 پوند؛ دانش آموزان بین المللی؛ ، 55،272

آیا می خواهید به طور رایگان در انگلستان تحصیل کنید؟ دولت انگلیس و دانشگاه های انگلستان تعداد زیادی بورسیه تحصیلی را برای دانشجویان بین المللی که می خواهند در انگلستان تحصیل کنند فراهم می کند.

بورس های تحصیلی Chevening ، برنامه جهانی بورس تحصیلی دولت انگلستان ، به محققان برجسته کشورهای واجد شرایط Chevening در سراسر جهان اهدا می شود. این بورسیه تحصیلی هزینه های شهریه ، کمک هزینه زندگی را با نرخ تعیین شده (برای یک نفر) ، یک بلیط برگشت به انگلیس و کمک های مالی اضافی برای تأمین هزینه های اساسی را پوشش می دهد.

بورسیه های مشترک المنافع برای دانشجویان در کشورهای در حال توسعه

این بورسیه برای دانشجویان کشورهای مشترک المنافع که می خواهند تحصیلات کارشناسی ارشد را در انگلستان دنبال کنند ، در نظر گرفته شده است و توسط وزارت توسعه بین المللی انگلیس DFID تأمین می شود.

هزینه های زندگی در انگلیس تقریبا بالا بوده و متوسط هزینه ها برای یک فرد مجرد ماهانه حدود 1050 پوند می باشد. در صورتی که در خوابگاه اقامت داشته باشید و یا از غذای سلف دانشگاه استفاده نمایید، می توانید بخشی از هزینه ها را کاهش دهید.

تحصیل رشته دامپزشکی در هلند

دانشگاه اوترخت یکی از بهترین دانشگاه های جهان است که در سال 1663 در اوترخت هلند تأسیس شد. محور اصلی دانشکده دامپزشکی دانشگاه اوترخت در زمینه های آموزشی ، تحقیق و مراقبت از حیوانات بیمار قرار دارد.

این دانشکده همچنین شامل یک مرکز تحقیقات آزمایشگاه حیوانات مرکزی است.

علاوه بر این، دانشگاه اوترخت چندین برنامه آکادمیک در زمینه علوم انسانی ، مهندسی، حقوق و غیره ارائه می دهد. دانشکده دامپزشکی در دانشگاه اوترخت یکی از بهترین های جهان در سال 2019 بوده است.

میزان پذیرش: متوسط

هزینه های زندگی در هلند با توجه به محل اقامت و سبک زندگی می تواند تفاوت باشد. شهر اوترخت یکی از گران ترین شهرهای هلند بوده اما با این حال نسبت به بسیاری از شهرهای معروف جهان مانند برلین و لندن هزینه ی زندگی کمتر می باشد. متوسط هزینه ی زندگی در هلند ماهانه بین 700 تا 1000 یورو می باشد.

تحصیل در رشته دامپزشکی در کانادا

دانشگاه Guelph در کانادا واقع شده است و در سال 1964 تأسیس شده و در حال حاضر جزء بهترین دانشگاه های دامپزشکی در جهان می باشد.

شهریه: شهریه دانشجویان داخلی: 4،621.96 CAD

شهریه دانشجویان بین المللی: 24،341.73 CAD

کشور کانادا برای دانشجویان مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری رشته دامپزشکی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه ها این کشور را دارند بورسیه های تحت عنوان بورسیه تحصیلات تکمیلی ارائه می دهد.

پیشرفت چشمگیر توانایی دولت کانادا در جذب دانشجویان مقطع دکترا و دائر کردن کلاس های درس با سطح دانش  بالا موجب شده است که متقاضیان در سایر مقاطع پایین تر نیز علاقه مند به تحصیل در دانشگاه های کشور کانادا باشند.

هزینه ی زندگی در کانادا با توجه به شهر محل زندگی، سبک زندگی و محل اقامت می تواند متفاوت باشد. به طور متوسط هزینه های زندگی برای یک شخص در ماه حدودا 1000 دلار خواهد بود. البته این مبلغ بدون احتساب اجاره بها می باشد. هزینه زندگی در کانادا نسبت به انگلیس و آمریکا و استرالیا ارزان تر بوده، اما نسبت به سایر کشورها بالاتر می باشد، البته ناگفته نماند که درآمد در کانادا نیز بالا بوده و جز کشورهای مرفه به حساب می آید.

تحصیل در رشته دامپزشکی در اسکاتلند

دانشگاه ادینبورگ در حال حاضر ششمین دانشگاه پا بر جا در بین کشورهای انگلیسی زبان محسوب می شود. دانشگاهی که در سال 1582 در ادینبورگ اسکاتلند تأسیس شد و یکی از بهترین دانشگاه های علوم دامپزشکی است.

میزان پذیرش: 10%

شهریه: دانشجویان اسکاتلند / اتحادیه اروپا 1820 پوند؛ دانشجویان انگلستان 9،250 پوند؛ دانشجویان خارج از کشور 19،800 پوند.

آیا می توان به صورت رایگان در اسکاتلند تحصیل کرد؟

در پاسخ این سوال باید گفت که بله می توان در اسکاتلند بدون پرداخت شهریه تحصیل کرد اما فقط در یک مورد خاص بدین صورت که فرد متقاضی می بایست شهروند انگلستان باشد که قبلا در اسکاتلند ساکن بوده باشد، یا شهروند یک کشور عضو اتحادیه اروپا باشد و برای اولین دوره دانشگاهی ( کارشناسی ) خود اقدام به تحصیل در دانشگاه های اسکاتلند کند هزینه شهریه شما توسط انجمن جوایز دانشجویی اسکاتلند (SAAS ) پوشش داده می شود. لازم به ذکر است که این بورسیه برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا صدق نمی کند. پس با این حساب دانشجویان ایرانی شانس تحصیل رایگان در اسکاتلند را نخواهند داشت و قبل از اقدام برای مهاجرت باید در خصوص هزینه های تحصیل و زندگی به خوبی تحقیق نمایند.

تحصیل در رشته دامپزشکی در استرالیا

دانشگاه سیدنی در سال 1850 به عنوان قدیمی ترین دانشگاه استرالیا تأسیس شد. این دانشگاه برنامه های درسی را در سطوح مختلف تحصیلی ارائه می دهد. سابقه طولانی آن در تعالی دانشگاهی، دانشگاه را برای دانشجویان بین المللی که مایل به تحصیل در خارج از کشور خود هستند، به انتخاب برتر تبدیل کرده است. همچنین، این دانشگاه دامپزشکی در حال حاضر جزء بهترین ها در سال 2020 محسوب می شود.

همچنین دانشگاه ملبورن در سال 1853 به عنوان یک دانشگاه تحقیقاتی عمومی تأسیس شد.

مدرک دانشگاه دامپزشکی دانشگاه ملبورن ، امکان موفقیت در انتخاب شغل دامپزشکی را به راحتی برای شما به ارمغان می آورد که بتوانید به عنوان یک دامپزشک در سمت های سرپرست رفاه حیوانات بزرگ و کوچک، متخصص بهداشت اسب ، دامپزشک دولتی ، نظارت بر سلامتی حیوانات حیات وحش یا دامپزشک باغ وحش مشغول به کار شوید.

تحصیل در رشته دامپزشکی در ترکیه

کشور ترکیه به دلیل پیشرفت های روز افزونی که دارد باعث شده تعداد دانشجویان خارجی هر ساله افزایش یابد. در ادامه به بررسی شرایط تحصیل  رایگان در ترکیه می پردازیم، جنبه های مختلفی برای روش کار رشته های دامپزشکی و پزشکی حیوانات وجود دارد.

بورس تحصیلی دولت ترکیه که به عنوانTiyerkiye Burslari نیز شناخته می شود ، برای دانشجویان بین المللی جهت تحصیل رایگان  در ترکیه در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری تعیین شده است.

این برنامه بورسیه تحصیلی دولت ترکیه از دسامبر سال 2020-2021 برای دانشجویان در سراسر جهان آغاز می شود. این طرح فرصت بسیار خوبی برای دانشجویان بین المللی است که شانس خود را برای تحصیل رایگان در ترکیه در دانشگاه های دارای رتبه بالا امتحان کنند. تحصیل در دانشگاه های ترکیه به شما در پیشرفت مهارت ها ، ایده ها و دانش کمک می کند.

ترکیه همچنین برای پاداش دادن به برخی از دانشجویان برجسته به روشی متفاوت برنامه ریزی کرده است. آنها برای این دانشجویان بورس تحصیلی متفاوتی را اضافه کرده اند به گونه ای که در صورت واجد شرایط بودن می توانند در دانشگاه های برتر این کشور تحصیل کنند.

پوشش بورس تحصیلی ترکیه برای برنامه های تحصیلات تکمیلی ( کارشناسی ارشد و دکتری):

پرداخت ماهانه – برای کارشناسی ارشد – 950 TL در هر ماه و برای دکتری. – 1400 TL در هر ماه.

برگزاری رایگان دوره زبان ترکی به مدت یک سال

استفاده رایگان از خدمات بیمه درمانی در ترکیه

اسکان در خوابگاه دانشگاه ترکیه

دانشگاه های رشته دامپزشکی در ترکیه

دانشکده دامپزشکی دانشگاه عدنان مندرس، دانشکده دامپزشکی دانشگاه آتاتورک، دانشكده دامپزشکی دانشگاه كومهريت، دانشکده دامپزشکی دانشگاه دیلیک، دانشکده دامپزشکی دانشگاه فرات، دانشکده دامپزشکی دانشگاه هران، دانشکده دامپزشکی دانشگاه کافکاس، دانشکده دامپزشکی دانشگاه مصطفی کمال، دانشکده دامپزشکی دانشگاه اوندوکوز مایس، دانشکده دامپزشکی دانشگاه سلچوک، دانشکده دامپزشکی دانشگاه اولوداچ، دانشکده دامپزشکی دانشگاه آنکارا، دانشگاه بلوچسیر، دانشکده دامپزشکی دانشگاه استانبول، دانشكده دامپزشكي دانشگاه كوكاته و دانشگاه مکتب اکیف.

تحصیل در رشته دامپزشکی در ایتالیا

 در ایتالیا ، کلیه دانشجویان بین المللی می توانند به همان میزانی خدمات و کمک مالی دریافت کنند که دانشجویان ایتالیایی دریافت می کنند.

تحصیل در مقطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد

جهت تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته دامپزشکی در دانشگاه ایتالیا، نیازمند مدرک دبیرستان و کارشناسی با نمرات قابل قبول می باشد.

مدارک لازم برای تحصیل در رشته دامپزشکی در دانشگاه های کشور ایتالیا:

  • 1) مدارک شناسایی (شناسه، عکس 3*4 و…)
  • 2) پرونده تحصیلی و سوابق تحصیلی
  • 3) فرم تکمیل شده درخواست دانشگاه مورد نظر
  • 4) مدرک زبان آیلتس با نمره 6.5 به بالا

دانشگاه های دامپزشکی کشور ایتالیا

دانشکده دامپزشکی دانشگاه باری، دانشکده دامپزشکی دانشگاه بولونیا، دانشکده دامپزشکی دانشگاه کامرونو، دانشکده دامپزشکی دانشگاه مسینا، دانشکده دامپزشکی دانشگاه میلان

کارشناس ارشد دامپزشکی

این دوره در رشته دامپزشکی (که به زبان ایتالیایی برگزار می شود) بیانگر به دست آوردن مهارت ها و دانش لازم برای کار در حرفه دامپزشکی است.

برنامه درسی این دوره بر دستیابی جامع به دانش نظری و مهارت های عملی مشتق شده از مباحث اصلی و توصیفی متمرکز شده است.

یادگیری روش های شیمیایی و فیزیکی ،بیولوژیکی ،آناتومی و دامپزشکی و فیزیولوژی ، بهداشت ، فن آوری و کنترل مواد غذایی با منشأ حیوانی ، تشخیص بیماری پاتولوژیک بالینی و آناتومیک ، معالجه و پیش آگهی بیماری ها و همچنین تعهدات اخلاقی و قانونی حرفه دامپزشکی ، طبق قانون مورد انتظار از متخصصان این حرفه می باشد.

 با توجه به اینکه امکان تحصیل رایگان در این کشور وجود داشته و شهریه های دانشگاه های این کشور نسبت به سایر کشورها پایین تر می باشد و از طرفی ایتالیا کشور توریستی محسوب می شود، هزینه ی زندگی در ایتالیا نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی ارزان تر می باشد، به طوری که متوسط هزینه ی زندگی در ایتالیا 600 تا 700 یورو به صورت ماهانه بوده و در صورت استفاده از خوابگاه و غذاهای سلف دانشجویی این هزینه کمتر نیز می شود.

تحصیل در رشته دامپزشکی در اتریش

کشور اتریش ، یک جمهوری فدرال و با بیش از 8.5 میلیون نفر جمعیت در اروپای مرکزی است. اکثر مردم با لهجه های محلی باواریایی آلمانی به عنوان زبان مادری خود صحبت می کنند و آلمانی و اتریشی به شکل استاندارد، زبان رسمی این کشور است.

دانشگاه دامپزشکی وین در اتریش یک دانشگاه دولتی بوده و قدیمی ترین دانشگاه آلمانی زبان جهان بعد از دانشگاه چارلز در پراگ است که در سال 1348 تأسیس شد. این دانشگاه نه تنها بزرگترین دانشگاه در اتریش بلکه یکی از معروفترین و بزرگترین دانشگاه ها در اروپا می باشد.

دانشگاه دامپزشکی وین تنها مؤسسه علمی و پژوهشی در اتریش است که بر علوم دامپزشکی متمرکز است.

مدت زمان تحصیل – هزینه ها:

مدت تحصیل در دانشگاه دامپزشکی 6 سال ، شهریه رایگان بوده و قیمت خوابگاه بین 300-400 یورو در ماه متغیر است.

چگونه برای تحصیل در رشته دامپزشکی دانشگاه وین اتریش می توان درخواست داد؟

متقاضیان واجد شرایط مکلفند فرم درخواست آنلاین را در سایت هایی که طی اطلاعیه ای معرفی می شوند، تکمیل کرده و درخواست خود را ثبت کنند.

تحصیل در رشته دامپزشکی در فرانسه

آموزش دامپزشکی در فرانسه توسط چهار کالج عالی بزرگ ، دانشکده های دامپزشکی واقع در لیون ، میسونز-آلفورت ، نانت و تولوز انجام می شود. این مطالعات حداقل هفت سال پس از کارشناسی ارشد ادامه می یابد و با پایان نامه ای مبنی بر دادن حق دیپلم پزشکی به پزشک دامپزشکی به پایان می رسد.

این دوره با دو سال مطالعه علمی آغاز می شود که در پایان آن دانشجویان  یک آزمون ملی را برای ورود به دانشکده دامپزشکی می گذرانند، که در آنجا تحصیلات بیش از پنج سال ادامه خواهد یافت.

فرانسه با تأسیس اولین دانشگاه دامپزشکی در قرن هجدهم ، نخستین کشوری بود که آموزش پزشکی دامپزشکی در آن نهادینه شد.

بورس های تحصیلی اعطا شده در دانشگاه های کشور فرانسه برای رشته دامپزشکی به راحتی میزان شهریه و مخارج زندگی روزمره دانشجویان و هزینه بیمه و محل زندگی آنها را پوشش می دهد.

کشورهای متقاضی کار برای این رشته

کشورهای متقاضی کار برای این رشته

مهاجرت از طریق شغل یکی از راه های مهاجرت به کشورهای غربی می باشد. با توجه به افزایش نارضایتی های عمومی از وضعیت کار و درآمد در ایران متاسفانه آمار مهاجرت کاری به کشورهای اروپایی و آمریکایی سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است. دامپزشکی در ایران هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است و از طرفی بسیاری از دامپزشکان از وضعیت کاری و درآمد خود ناراضی می باشد؛ همین امر باعث شده است تا افراد به فکر مهاجرت تحصیلی و مهاجرت کاری به کشورهایی باشند که از نظر کاری و تحصیلی برای دامپزشکی در وضعیت ایده‌آل قرار داشته باشند.

بسیاری از کشورها نیازمند نیروی کار متبحر می باشند؛ سالانه هر کشور لیستی با عنوان لیست کمبود مشاغل مورد نیاز  منتشر می نماید؛ که شما می توانید شرایط زندگی کشورهای مختلف را بررسی کرده و زمانی که لیست کشور مورد نظر شما منتشر می شود بررسی کنید و ببینید که آیا شغل شما در لیست مشاغل وجود دارد یا خیر و در صورت وجود شرایط مهاجرت کاری را بررسی نمایید.

راه ساده تری برای مهاجرت کاری وجود داشته و آن این است که به یک موسسه مهاجرتی مراجعه کرده و از آنها برای مهاجرت کاری کمک بخواهید. موسسه مهاجرتی لیستی از کشورهای متقاضی کار برای رشته مورد نظر شما را به شما ارائه داده و در انتخاب بهترین کشور با توجه به شرایط شما به شما کمک می نماید.

کشورهای دانمارک، لوکزامبورگ، استرالیا، آلمان، هلند، آمریکا، سوئیس، ایسلند و کانادا از جمله کشورهای متقاضی کار برای رشته دامپزشکی می باشند. حداقل درآمد ماهیانه دامپزشکان در این کشورها ۵ هزار دلار می باشد. هر کشور با توجه به قوانین و نیازها و شرایط خود، شرایطی را برای پذیرش نیروی کار وضع کرده است؛ به عنوان مثال داشتن سن زیر ۴۵ سال، تسلط به زبان انگلیسی، سابقه کاری بالا و تایید مدارک توسط هیئت عالی دامپزشکی حداقل شرایط مهاجرت کاری به استرالیا می باشد.

روش های اخذ پذیرش

روش های اخذ پذیرش

برای بسیاری از علاقه مندان به دامپزشکی آشنایی با روش های اخذ پذیرش از دانشگاه های معتبر خارج از کشور بسیار مهم می باشد. خانواده های ایرانی بعد از پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی به دامپزشکی بیش از همه اهمیت داده و سعی خود را می نمایند تا شرایط را برای تحصیل فرزندان خود در رشته دامپزشکی فراهم آورند. قبولی در دکترای پیوسته دامپزشکی در ایران مشکل بوده و از طرفی بازار کار رشته دامپزشکی در ایران به خوبی بازار کار پزشکی و دندانپزشکی یا داروسازی نمی باشد؛ از این رو بسیاری از خانواده ها شرایط را برای تحصیل فرزندان خود در رشته دامپزشکی در خارج از کشور فراهم می آورند.

روش های اخذ پذیرش از دانشگاه های خارج از کشور برای رشته دامپزشکی با توجه به شرایط هر کشور هر شهر و هر دانشگاه می تواند متفاوت باشد.

بسیاری از دانشگاه ها مانند دانشگاه های اروپایی مرکزی آزمون ورودی برگزار می نمایند. دروس این آزمون ها با توجه به هر دانشگاه می‌تواند متفاوت باشد. دروس شیمی و زیست دروس ثابت آزمون ها بوده و برخی از دانشگاه ها در کنار این دو درس، از دروس ریاضی و فیزیک نیز سوالاتی مطرح می نمایند. قبولی در آزمون ورودی دانشگاه های اروپایی مرکزی راحت تر از قبولی در کنکور سراسری ایران می باشد. در واقع دانش آموزان متوسط و درس خوان ایران می‌توانند به راحتی در این آزمون ها قبول شوند.

برای اخذ پذیرش از دانشگاه های خارج از کشور باید در ابتدا کشور مورد نظر خود را انتخاب نمایید. با توجه به توانایی مالی، سطح زبان خود، میزان تسلط به زبان های مختلف، زمان، شرایط خانوادگی و فرهنگ خود می توانید یک کشور را انتخاب نمایید. پس از انتخاب کشور دانشگاه های معتبر دامپزشکی همان کشور را مورد بررسی قرار دهید. زبان تحصیل، شرایط اخذ پذیرش، شهریه تحصیلی، هزینه زندگی در شهر محل تحصیل از جمله پارامتر هایی است که باید در خصوص آن تحقیق نمایید. سپس به سایت دانشگاه مراجعه کرده و درخواست ادامه تحصیل داده و مدارک خود را به دانشگاه ارسال نمایید.

دقت نمایید که برخی از دانشگاه‌ها رشته دامپزشکی را از مقطع لیسانس برخی از مقطع دکترا و برخی از مقطع فوق لیسانس پذیرش دارد. با توجه به همین نکته روش های اخذ پذیرش با توجه به مقطع تحصیلی می تواند متفاوت باشد.

برای پذیرش در مقطع دکتری حرفه ای معدل تمامی دوره های تحصیلی شما و میانگین نمرات دروس تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد. تعداد مقاله های چاپ شده در ژورنال های معتبر علمی، ایمپکت فکتور مقاله های چاپ شده، پایان نامه مقطع ارشد، تحقیقات انجام شده در دوره فوق لیسانس، مدرک زبان و نمره مدرک زبان، کتاب های ترجمه شده و تالیف شده از جمله مواردی است که در پذیرش مقطع دکتری حرفه ای دامپزشکی مورد بررسی قرار می گیرد.

هر چقدر سابقه کار شما در رشته دامپزشکی بالاتر باشد و تعداد مقاله ها و کتاب های تالیف شده معتبر تر و بیش تر باشد و از طرفی سن شما پایین تر و گپ تحصیلی با فاصله کمتر باشد، شانس پذیرش شما در دانشگاه‌های معتبر بیشتر خواهد بود.

ویزا

ویزا

هنگامی که مراحل مهاجرت تحصیلی و یا مهاجرت کاری را پشت سر می گذارید، مرحله اخذ ویزا سخت‌ترین مهم‌ترین و حساس‌ترین مرحله می باشد. اخذ ویزای کشور مدنظر بدین معنی است که زحمات شما برای مهاجرت به بار نشسته و با ورود شما به کشور مقصد و فعالیت شما در همان کشور موافقت شده است. از این رو روش های اخذ ویزا از اهمیت بالایی برخوردار می باشد؛ به همین جهت ما به شما پیشنهاد می کنیم که برای پشت سر گذاشتن مراحل اخذ ویزا به موسسه مهاجرتی اعزام دانشجو مراجعه نمایید. بهتر است بدانید با توجه به هدف شما از مهاجرت مراحل اخذ ویزا می تواند متفاوت باشد؛ به عنوان مثال مراحل اخذ ویزای کاری برای مهاجرت کاری به استرالیا مراحل اخذ ویزای تحصیلی برای مهاجرت تحصیلی به استرالیا متفاوت می باشد.

برای مهاجرت کاری نیز انواع ویزاهای دائم و موقت وجود دارد. که با توجه به شغل، سابقه کاری و امتیاز شما ویزا های مختلفی به شما تعلق می گیرد. برای اخذ ویزای کاری استرالیا در رشته دامپزشکی باید قبل از هر چیز شرایط اولیه را داشته باشید. سابقه کاری بالا، تسلط به زبان و سن زیر ۴۵ سال شرایط اولیه مهاجرت کاری به استرالیا می باشد. در صورتی که این شرایط را دارید لیست کمبود مشاغل مورد نیاز استرالیا را بررسی نمایید. در این لیست مشاغل به چند دسته تقسیم بندی شده اند، برای اینکه شما بتوانید اقامت دائم استرالیا را کسب نمایید باید موفق به اخذ ویزای مستقل ۱۸۹ شوید. در صورتی که شغل شما در لیست مشاغل استراتژیک میان مدت و بلندمدت قرار داشته باشد و تمامی شرایط را داشته باشید و بتوانید امتیاز بالایی کسب نمایید می توانید این ویزا را کسب نمایید. خوشبختانه شغل دامپزشکی در لیست مشاغل استراتژیک میان مدت و بلند مدت قرار دارد و در صورت دارا بودن شرایط ویزای مستقل ۱۸۹ به دامپزشکان تعلق خواهد گرفت.

برای اخذ ویزای کاری قبل از هر چیز باید مدارک خود را آماده کرده و مدارک را به هیئت عالی دامپزشکی استرالیا یا سازمان AVBC ارسال نمایید. بعد از تایید شدن مدارک شما توسط این سازمان شما می توانید سایر مراحل اخذ ویزا را طی نمایید.

متاهل بودن، سابقه کاری بیش از ۵ سال در رشته دامپزشکی، داشتن مدرک مترجمی زبان، داشتن مدرک زبان آیلتس با نمره ی بالا، سن زیر ۴۰ سال امتیازات بالایی را برای شما به همراه خواهد آورد.

برای اخذ ویزای تحصیلی باید درخواست و مدارک ارسالی شما به دانشگاه ها مورد بررسی قرار گیرد، در صورت پذیرفته شدن شما در دانشگاه ها شما می توانید مراحل اخذ ویزا را پشت سر بگذارید. مصاحبه سفارت مهم ترین و آخرین مرحله برای اخذ ویزا می باشد. در هنگام مصاحبه باید بتوانید به طور کاملا مسلط انگیزه و هدف خود را از مهاجرت بیان نمایید. دلیل انتخاب شهر، کشور و دانشگاه یا محل کار نیز از سوالات مصاحبه سفارت می باشد. برای موفقیت در مصاحبه سفارت به موسسه مهاجرتی اعزام دانشجو مراجعه نمایید. موسسه مهاجرتی تمامی مراحل اعم از ارسال مدارک به سفارت گرفتن وقت از سفارت را انجام داده و برای موفقیت شما در مصاحبه به شما مشاوره های لازم را می دهد.

تحقیقات صورت گرفته در رشته دامپزشکی

تحقیقات صورت گرفته در رشته دامپزشکی

در سر تیتر های قبل در خصوص اهمیت و جایگاه رشته دامپزشکی توضیح داده شد؛ برای شرح بیشتر اهمیت و جایگاه این رشته در جامعه و تاثیرات مطلوبی که این رشته می تواند در حوزه های مختلف داشته باشد؛ با مثال های عینی این مطلب را توضیح خواهیم داد.

بسیاری از دامپزشکان به کارهای تحقیقاتی علاقه زیادی دارند و به عنوان دامپزشکان تحقیق محور در جامعه فعالیت می نمایند؛ تحقیقات دامپزشکان تاثیر بسیار زیادی در سلامت عمومی جامعه، اصلاح تغذیه و سلامت دام ها خواهد داشت.

همانطور که گفته شد رشته بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک رشته ای مرتبط با دامپزشکی می باشد. فناوری تولید حیوانات تراریخته یکی از بحث های جدید و چالش برانگیز در حوزه بیوتکنولوژی می باشد. برای تولید حیوانات تراریخته کمک دامپزشکان نیاز می باشد. حیوانات تراریخته به حیواناتی گفته میشود که قطعه ای از ژنوم موجودی که این موجود می‌تواند انسان و یا یک گونه جانوری دیگر باشد به جانور دیگر انتقال پیدا می کند. حیوان تراریخته توانایی انتقال ژن به نسل بعد را دارد و بیان ژن در موجود تراریخته محصولی کامل، قابل شناسایی و قابل استحصال تولید می نماید. دامپزشکان به کمک بیوتکنولوژیست ها انجام این کارها را ممکن می سازند. از حیوانات تراریخته برای تولید داروها و سایر فرآورده های بیولوژیکی استفاده می نمایند.

دامپزشکان در خصوص اپیدمیولوژی بیماری ها نیز تحقیقات گسترده انجام می دهند؛ به عنوان مثال میزان شیوع یک بیماری عفونی خاص در زنبورهای یک استان خاص در یک زمان خاص بر عهده دامپزشکان می باشد. این بررسی می‌تواند به دامپزشکان کمک نماید تا عوامل محیطی موثر در یک شیوع یک بیماری را بررسی نمایند.

تاثیر عوامل محیطی در شروع یک بیماری به دامپزشکان کمک می نماید تا بهتر بتوانند شروع بیماری ها را کنترل نمایند.

یکی دیگر از زمینه های تحقیقاتی دامپزشکان تحقیق در تاثیر مصرف خوراکی های آلوده بر پروتئین های دام ها می باشد. این تحقیقات اهمیت مصرف خوراک سالم را بیش از پیش روشن می کند. متاسفانه برخی از دامداری ها غذاهای کپک زده را به خوراک دام ها به خیال اینکه تاثیری بر دام ها ندارند؛ اضافه می نمایند؛ نان و خوراک کپک زده حاوی سم آفلاتوکسین می باشد که بر روی گوشت و پروتئین دام ها تاثیر سوء می گذارد.

یکی دیگر از زمینه های تحقیقاتی دامپزشکان جداسازی و شناسایی انگل های محل زیست ماهیان پرورشی می باشد. دامپزشکان و جداسازی و شناسایی این انگل ها می‌توانند جلوی رشد آنها را گرفته و تحقیقاتی انجام دهند تا آبزیان در محیط سالم پرورش یابند.

تحقیقات دامپزشکان اثرات سوء عملکرد انسان بر محیط زیست را نیز ارزیابی می کند. به عنوان مثال آلودگی های زیستی آب ها می‌تواند بر بافت آبزیان تاثیر سوء بگذارد. همین موضوع می تواند باعث مرگ زیادی از آبزیان شود و تعادل اکوسیستم های دریایی را به خطر اندازد.

امروزه علم پزشکی با کمک علم مهندسی سعی می کند تا روش های کم تهاجمی را برای درمان بیماری ها به کار گیرد. دامپزشکان در این موضوع نقش بسیار زیادی داشتند؛ زیرا دامپزشکان با خلاقیت و ابتکاراتی توانسته اند از روش های کم تهاجمی برای درمان بیماری ها استفاده نمایند. به عنوان مثال دامپزشکان جراح در یک تحقیق با استفاده از سی تی اسکن و هدایت سوزن اسپینال از طریق پوست به دیسک های بین مهره ای توانسته‌اند دیسک های بین مهره ای را درمان نمایند. از این روش می توان برای انسان در آینده نیز استفاده نمود؛ روش های کم تهاجمی استفاده شده برای حیوانات بسیار موثر بوده و بدون ایجاد هیچ گونه عوارضی نتیجه بخش بوده است.

بیماری های مشترک انسان و دام

بیماری های مشترک انسان و دام

بیماری های مشترک انسان و دام یا زئونوز یکی از مهم ترین زمینه های تحقیقاتی رشته دامپزشکی می باشد. بیماری های مشترک انسان و دام به عنوان یکی از گرایش های اصلی رشته دامپزشکی در برخی از دانشگاه های خارج از کشور تدریس می شود؛ بیماری های مشترک انسان و دام در ایران به عنوان رشته تحصیلی مستقل تدریس نشده اما پژوهشکده های بسیاری در دانشکده های دامپزشکی دانشگاه های کشور تحقیقات زیادی در این خصوص انجام می‌دهند.

این گرایش از دامپزشکی انواع بیماری های مشترک انسان و دام را بررسی می کند. بررسی منشا و دلیل بیماری ها، دوره کمون یا نهفتگی بیماری ها، علائم بیماری، راه های انتقال بیماری، عوامل محیطی موثر در انتقال بیماری، راه درمان و راه پیشگیری از بیماری زمینه های مورد بحث در این گرایش از دامپزشکی می باشد.

پژوهشکده های دامپزشکی در ایران در خصوص عوامل ویروسی، باکتریایی و قارچی که منشاء بیماری مشترک انسان و دام می باشد تحقیق می نمایند. کشت سلولی میکروارگانیسم های عامل بیماری، بررسی مقاومت دارویی از جمله زمینه های تحقیقاتی اصلی در این خصوص می باشد.

وظایف دامپزشکان چیست؟

وظایف دامپزشکان چیست؟

با توضیحاتی که در خصوص رشته دامپزشکی تا به این جا داده شد، به طور کامل با وظایف و مسئولیت های دامپزشکان در جامعه آشنایی پیدا کرده اید. با این حساب به صورت تیتر وار وظایف و مسئولیت های دامپزشکان در جامعه را برای تبین بیشتر بیان می نماییم.

لیست زیر مسئولیت های دامپزشکان و وظایف سازمان دامپزشکی را شرح می دهد:

  • تامین بهداشت، سلامت و رفاه دام
  • کنترل، پیشگیری و مبارزه با بیماری های دام
  • تامین و تضمین بهداشت و سلامت فرآورده های دامی مانند صنایع لبنی، گوشت، ماهی، عسل و غیره
  • پیشگیری و مبارزه با بیماری های مشترک انسان و دام
  • اجرای الزامات، مقررات و دستورالعمل های بهداشتی سازمان بین المللی مرتبط

موارد ذکر شده وظایف و مسئولیت های دامپزشکان در جامعه را به خوبی ذکر کرده است. سازمان دامپزشکی هر کشور مسئول سیاست گذاری ها و نظارت بر اجرای این دستورالعمل ها می باشد. با این وجود سازمان دامپزشکی هر کشور نقش مهمی را در سلامت کلی جامعه ایفا می نماید. سازمان دامپزشکی می تواند در زمینه هایی که باعث تخریب محیط زیست می شود و یا سلامت کلی جامعه، دام ها و حیوانات حیات وحش یک منطقه را تهدید می کند، ورود پیدا کند و با ارائه راهکار و دستورالعمل هایی زمینه های تهدید را از بین ببرد.

دامپزشکان چگونه سلامت فرآورده های دامی را تامین و تایید می نمایند؟

دامپزشکان چگونه سلامت فرآورده های دامی را تامین و تایید می نمایند؟

شاید برای بسیاری از افراد سوال باشد که دامپزشکان چگونه سلامت فرآورده های دامی را تامین و تضمین می نمایند؟ همانطور که در مباحث قبل ذکر شد دامپزشکان در طی دوره ی دکتری که 6 تا7  سال می باشد با انواع روش های آزمایشگاهی چون کشت سلولی، غربالگری، انجام الایزا و غیره آشنایی پیدا می کنند. یکی از اهداف یادگیری این تکنیک های آزمایشگاهی برای بررسی سلامت فرآورده های دامی می باشد. از طرفی دامپزشکان نحوه ی معاینه و درمان بیماری های دامی را فرا می گیرند در صورتی که دام ها بیماری های خاصی داشته باشند اجازه کشتار به دامداران داده نمی شود، از طرفی گوشت و فرآورده های دامی در آزمایشگاه های تشخیص دامپزشکی مورد بررسی قرار گرفته و در صورت سلامت اجازه ی توزیع داده می شود. در صورت آلوده بودن دام و یا فراورده های دامی به هر نوع میکروب، این آلودگی ها در آزمایشگاه توسط غربالگری و کشت سلولی تشخیص داده می شود.

 

منبع: https://go2tr.co/ 


چاپ   ایمیل

نظرات (0)

هنوز نظری ارسال نشده است

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید )
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت
کد تصویری را وارد کنید
رفتن به بالا