ورود

ثبت

بیماریهای سگ و گربه

کلسي ويروس گربه ها

این ویروس از جنس RNA ویروسها است و منجر به در گیری دستگاه تنفس در گربه سانان می شود و قادر به انتقال به دیگر حیوانات نیست.

کلسی ویروس بر روی اندامهای مختلف گربه ها تاثیر گذاشته و منجر به درگیری این ارگانها می شود:

دستگاه تنفس: ورم غشای مخاطی بینی، التهاب ریه، زخم بر روی بینی.

دهان: التهاب و زخم زبان، زخم کام سخت، زخم لبها.

معده و روده: التهاب روده ها.

بیماری کلسی ویروس گسترش جهانی دارد. گربه های زیر شش هفته (سن) بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قرار دارند. بیماری کلسی ویروس هر دو جنس نر و ماده را به یک میزان مبتلا می کند.

چطور می توانیم بیماری را در گربه تشخیص دهیم؟

بیماری کلسی ویروس با شیوع ناگهانی همراه است، در گربه علائم آب ریزش از بینی و چشم دیده می شود، همچنین بیماری کلسی ویروس ایجاد زخم بر روی کام سخت، لبها، نوک بینی و زخمهایی در اطراف پنجه ها می کند. در گربه مشکلات تنفسی در اثر التهاب ریه ها دیده می شود، لنگش در اثر التهاب مفاصل همراه با درد دیده می شود، گربه تب دارد.

صاحب حیوان در صورت مشاهده علائم فوق باید گربه را سریع به دامپزشک ارجاع دهد، تا درمانهای حمایتی جهت کنترل بیماری صورت پذیرد، جدا کردن گربه آلوده از سایر گربه سانان، واکسیناسیون به موقع سبب کنترل بیماری می شود.

در مورد گربه های آلوده محدویت غذایی وجود ندارد ولی به دلیل بی اشتهایی باید از غذا های استفاده کرد که محرک اشتها باشند.

منبع: irvet.ir

چاپ   ایمیل

نظرات (0)

هنوز نظری ارسال نشده است